ul. Puławska 12 lok. 10 (V. piętro), 02-566 Warszawa | ul. Wandy 11a/1, 03-949 Warszawa

Terapia integracji sensorycznej Warszawa

Integracja sensoryczna (SI) to proces dzięki któremu mózg segreguje, rozpoznaje, interpretuje i integruje wrażenia płynące ze wszystkich zmysłów aby mogły być użyte w celowym działaniu. Dane pochodzące z receptorów wzrokowych, słuchowych, dotykowych, węchowych, smakowych i przedsionkowych są odpowiednio organizowane w ośrodkowym układzie nerwowym a następnie użyte do formułowania m.in. percepcji, zachowania, uczenia się, napięcia mięśniowego, emocji, planowania ruchu. Jeśli pojawiają się nieprawidłowości w tym zakresie (na etapie integracji wrażeń zmysłowych) mówimy o zaburzeniach integracji sensorycznej.

Wybierz specjalistę

Anna Banasiewicz
Pedagog specjalny, Surdopedagog, Terapeuta integracji sensorycznej
Katarzyna Bartkiewicz
Fizjoterapeuta, Terapeuta integracji sensorycznej
Anna Bukała
Neurologopeda, Terapeuta integracji sensorycznej
Katarzyna Gniadecka
Neurologopeda, Terapeuta integracji sensorycznej
Kamil Mosur
Oligofrenopedagog
Anna Sadomska
Pedagog, Terapeuta integracji sensorycznej

Dysfunkcje SI wpływają na uczenie się, zachowanie i rozwój społeczno-emocjonalny dziecka, mogą manifestować się m.in.: problemami z koordynacją ruchową, trudnościami w nauce, nieodpowiednim napięciem mięśniowym, „niezgrabnością” ruchową, problemami z uwagą i stanem pobudzenia, problemami z samoobsługą, trudnościami w zachowaniu.

Terapia integracji sensorycznej polega na usprawnianiu pracy systemów sensorycznych i procesów układu nerwowego, które stanowią bazę do osiągnięcia określonych umiejętności (np. samoobsługi, jazdy na rowerze, nauce czytania i pisania). Poprzez dostarczenie dziecku kontrolowanej przez terapeutę odpowiedniej ilości bodźców stymulujących układy sensoryczne (przedsionkowy, dotykowy, proprioceptywny) następuje poprawa pracy mózgu a w konsekwencji w umiejętnościach z zakresu motoryki małej i dużej, koordynacji wzrokowo-ruchowej, nauce i koncentracji uwagi, orientacji w schemacie ciała i przestrzeni, samodzielności, zachowaniu. Zajęcia w atrakcyjnej formie zabawy kierowanej i współtworzonej razem z dzieckiem mają pozytywny wpływ na ogólny jego rozwój.

Terapia SI skierowana jest do dzieci:

– z nadmierną lub zbyt małą wrażliwością na bodźce dotykowe, słuchowe, wzrokowe
– niewłaściwym poziomem uwagi i problemami w uczeniu się (w tym z dysleksją, ryzykiem dysleksji)
– z problemami z koordynacją ruchową (potykające, „niezgrabne” ruchowo dzieci), męczliwością, nieprawidłowym napięciem mięśniowym
– ze zbyt wysokim lub zbyt niskim poziomem aktywności ruchowej, impulsywnością, ADHD
– z opóźnieniami rozwoju mowy,
– z opóźnieniami rozwoju psychoruchowego
– wycofanych społecznie, lękliwych
– z zaburzeniami ze spectrum autyzmu, wadami genetycznymi, z mózgowym porażeniem dziecięcym,
– z problemami z zakresu samoobsługi.
Dysfunkcje SI mogą być rozpoznawane u dzieci w normie intelektualnej oraz z niepełnosprawnością intelektualną i ruchową. Stopień ich nasilenia jest różny, od lekkiego do znacznego.

Terapia integracji sensorycznej prowadzona jest indywidualnie z pełnym nastawieniem na potrzeby danego dziecka. Podstawą działań jest wcześniej przeprowadzona diagnoza procesów integracji sensorycznej.

W naszej Pracowni posiadamy w pełni wyposażone gabinety z atestowanym sprzętem do terapii integracji sensorycznej.

Zajęcia prowadzą certyfikowani terapeuci integracji sensorycznej II stopnia z uprawnieniami do przeprowadzenia diagnozy i terapii SI.