ul. 3 Maja 13/6, 40-096 Katowice III piętro (wejście od ul. Stawowej 10)

Ucz się zadając pytania!

Technik uczenia się jest mnóstwo. Stanowią często rodzaj atrakcyjnego tricku, za pomocą
którego możliwe jest przyswajanie nawet najbardziej skomplikowanych informacji w sposób
o wiele łatwiejszy i przyjemniejszy niż tradycyjne wkuwanie. Niektóre wydadzą Ci się
interesujące i efektywne, inne mniej. I dobrze. Bo żeby metoda była skuteczna, musi
pasować przede wszystkim Tobie.
Być może godna uwagi wyda Ci się technika prezentowana w tym artykule – uczenie się
przez zadawanie pytań.
Jej początki sięgają starożytności, zaś za jej pomysłodawcę uważa się Sokratesa – greckiego
filozofa tego okresu. Był on znany z umiejętności zadawania pytań, które pomagały ludziom
odkrywać i rozwijać swoje myśli oraz zdobywać wiedzę. Sokrates w trakcie rozmowy zwinnie
symulował niedouczonego prostaczka, który ubiegał się o wyłożenie mu danego zagadnienia
przez rozmówcę.
Abstrahując od pochodzenia metody, stawianie dociekliwych pytań oraz szukanie na nie
odpowiedzi jest naturalne w procesie rozwoju człowieka. Wytrwałe i niestrudzone dziecięce
„dlaczego?” jest przecież drogą do poznawania świata. Sposobem na poszerzanie wiedzy i
spontaniczne jej przyswajanie.
Jest też atrakcyjnym i lubianym patentem na rozrywkę, czego dowodem jest niesłabnąca
popularność quizów i teleturniejów bazujących na zadawaniu pytań i sprawdzaniu wiedzy
uczestników, jak na przykład: Milionerzy, Jeden z dziesięciu, Wielka gra czy Postaw na
milion.
Dlatego powtarzanie materiału przez odpowiadanie na pytania to naprawdę świetna
technika uczenia się! Można z niej korzystać pracując zarówno w grupie towarzyszy, jak i w
samotności. W tym drugim przypadku nieocenionym narzędziem mogą okazać się dostępne
w Internecie strony jak Kahoot!, Squla, Quizizz i wiele innych. Niezłym pomysłem jest także
korzystanie z gotowych pytań zamieszczonych zwykle na końcu każdego rozdziału w
podręczniku z danego przedmiotu.
Inną, bardzo skuteczną odmianą tej techniki jest samodzielne formułowanie pytań i
stawianie ich samemu sobie. Metoda ta jest często kojarzona z technikami
metakognitywnymi i sposobami samoregulacji uczenia się. Mikołaj Marcela w książce
„Dlaczego szkoła cię wkurza i jak ją przetrwać” porównuje ją do teleturnieju Va banque, w
którym uczestnicy otrzymują odpowiedź, a ich zadaniem jest sformułowanie do niej
trafnego pytania.
Jak jej stosowanie miałoby wyglądać w praktyce?
1. Zapoznaj się z materiałem, który chcesz przyswoić.
2. Sporządź notatki, w których – w miejsce informacji do zapamiętania – zapiszesz
pytania. Na przykład tak:

Zamiast: „1588 – bitwa pod Byczyną”,
zapisz: „W którym roku odbyła się bitwa pod Byczyną?”
Zamiast: „O = 2 • π • r – wzór na obwód koła”,
zapisz raczej: „Jaki jest wzór na obwód koła i z czego on wynika?”
3. Takie notatki możesz sporządzać w formie fiszek – zapisując pytanie na jednej
stronie, a odpowiedź na drugiej.
Powtarzanie materiału w taki sposób, zamiast kolejnego odczytywania zapisków obudzi
Twój mózg i zmusi go do wysiłku. Ponadto pozwoli Ci jednoznacznie ustalić, czy naprawdę
zapamiętałeś wiadomości, ponieważ samo tylko czytanie informacji mogłoby skutecznie
markować niedostatki w wiedzy i dawać Ci złudne wrażenie, że opanowałeś temat. Dopiero
pytania obnażą całą prawdę!
Podsumowując, stawianie pytań na drodze do zapamiętania materiału jest naprawdę bardzo
skutecznym sposobem na naukę – o wiele lepszym niż zwykłe powtarzanie. Oto garść
korzyści jakie ze sobą niesie:
1) Wpływa na większe zaangażowanie w proces uczenia się;
2) Umożliwia samokontrolę – formułowanie pytań i zadawanie ich sobie samemu
pozwala ocenić stopień opanowania materiału. Dzięki temu można się skupić się na
obszarach, które wymagają dodatkowej pracy;
3) Wzmacnia pamięć – pomaga utrwalać informacje na dłużej niż podczas tradycyjnego
wkuwania;
4) Rozwija umiejętność krytycznego i logicznego myślenia, ponieważ stawianie pytań
wymaga analizy, syntezowania informacji i oceny tego co już się wie;
5) Pomaga w praktycznym zastosowaniu wyuczonej wiedzy w nowych kontekstach lub
sytuacjach;
6) Stymuluje myślenie, rozwój i uczy wyciągania wniosków;
7) Wpływa na poprawę koncentracji, ponieważ wymaga większego skupienia się niż
samo powtarzanie zagadnienia.
Bardzo polecamy!