Dyskalkulia to specyficzne zaburzenie zdolności matematycznych, które dotyczy dzieci i dorosłych. Nie jest to zwykła niechęć do matematyki, a rozwojowe, biologiczne i uwarunkowane zaburzenie umiejętności liczenia. Pomimo przeciętnej lub ponadprzeciętnej inteligencji, osoby z dyskalkulią mają poważne trudności w uczeniu się matematyki. Jak rozpoznać objawy dyskalkulii i kiedy warto zgłosić się po pomoc?
Czym jest dyskalkulia?
Dyskalkulia, inaczej dysleksja matematyczna, nazwa pochodzi z języka łacińskiego i w dosłownym tłumaczeniu oznacza trudności w liczeniu. To zaburzenie rozwojowe zaklasyfikowane jest jako jedno z zaburzeń uczenia się. Dyskalkulia obejmuje podstawowe problemy matematyczne, które nie wynikają z zaburzeń ogólnych funkcji umysłowych, lecz z nieprawidłowości w części mózgu odpowiedzialnej za przetwarzanie informacji liczbowych. Dzieci z dyskalkulią mogą mieć trudności z rozumieniem pojęć i wykonywaniem podstawowych działań matematycznych np. dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie, dostrzeganiem zależności liczbowych, nazywaniem cyfr i figur geometrycznych oraz posługiwaniem się symbolami matematycznymi.
Objawy dyskalkulii – na co zwrócić uwagę?
Objawy dyskalkulii mogą być zauważalne już w wieku przedszkolnym. Jednak najczęściej ujawniają się w szkole podstawowej, gdy dziecko zaczyna intensywniej pracować z liczbami. Jakie są objawy dyskalkulii?
- Trudności z zapamiętaniem cyfr, liczb i symboli matematycznych
- Problemy z wykonywaniem działań matematycznych np. dodawaniem, odejmowaniem, mnożeniem, dzieleniem oraz z opanowaniem tabliczki mnożenia
- Liczenie na placach – nawet prostych działań
- Zaburzenia poczucia czasu – trudności w odczytywaniu godziny
- Brak orientacji przestrzennej np. mylenie kierunków
- Powolne tempo nauki matematyki
- Silny stres i lęk przed zadaniami matematycznymi
- Trudności w odczytywaniu i zapisywaniu liczb oraz działań arytmetycznych
- Problem z dostrzeganiem ilości i wielkości
Warto podkreślić, że nie każda trudność w nauce matematyki oznacza dyskalkulię. Problemy mogą również wynikać np. z niezrozumiałego sposobu tłumaczenia materiału, braku koncentracji dziecka na lekcjach czy ogólnych trudności w skupieniu uwagi. Dyskalkulię wyklucza się też, gdy przyczyną problemów są np. wady wzroku lub słuchu.
Rodzaje dyskalkulii
To w jaki sposób objawia się dyskalkulia zależy od jej rodzaju. Ich znajomość pozwala lepiej zrozumieć, z czym konkretnie zmaga się dziecko i jak najlepiej je wesprzeć. Jakie są najczęściej występujące rodzaje dyskalkulii?
- Dyskalkulia leksykalna – zaburzenie odczytywania symboli matematycznych
- Dyskalkulia graficzna – problemy z zapisywaniem symboli, cyfr itp.
- Dyskalkulia pojęciowo-poznawcza – zaburzenie rozumienia pojęć matematycznych
- Dyskalkulia operacyjna – trudność w wykonywaniu operacji matematycznych np. dziecko, zamiast dodać wykonuje odejmowanie oraz ma trudności z wykonywaniem obliczeń pamięciowych
- Dyskalkulia wykonawcza – problemy z uszeregowanie według kolejność rosnącej lub malejącej oraz wskazanie tej samej wielkości
- Dyskalkulia werbalna – problemy z nazywaniem pojęć i relacji matematycznych
Dyskalkulia dotyczy dzieci, u których poziom umiejętności matematycznych jest wyraźnie niższy niż ogólny poziom rozwoju intelektualnego. To znaczy, że pojawiają się trudności wyłącznie w zakresie matematycznym, a są nieadekwatne do wieku i możliwości poznawczych dziecka.
Przyczyny dyskalkulii – skąd się bierze?
Przyczyny dyskalkulii mają podłoże neurologiczne i genetyczne. Zaburzenia najczęściej dotyczą obszarów mózgu odpowiedzialnych za przetwarzanie numeryczne, takich jak płat ciemieniowy, kora przedczołowa i inne struktury zaangażowane w pamięć roboczą, orientację przestrzenną czy kontrolę poznawczą. Dzieci z tym zaburzeniem mogą wkładać ogromny wysiłek w naukę matematyki, a mimo to wciąż mieć trudności.
Dyskalkulia u dorosłych
Dyskalkulia u dorosłych jest konsekwencją niewłaściwego leczenia w dzieciństwie lub jego braku. Objawy z wiekiem są łagodniejsze, ale nie znikają całkowicie. Osoby dotknięte dyskalkulią często mają problemy z planowaniem budżetu, obliczeniach w pracy, odczytywaniu godzin i dat czy szacowaniem odległości. Dyskalkulia może również utrudniać dorosłym prowadzenie pojazdów, przez problemy z odczytywaniem kierunków.
Diagnoza dyskalkulii w Mental Path Katowice
Rozpoznanie dyskalkulii wymaga konsultacji w poradni psychologiczno-pedagogicznej. Im wcześniej postawi się diagnozę, tym szybciej można rozpocząć odpowiednie ćwiczenia wspierające dziecko w nauce i codziennym życiu. Niestety nie jest to najprostsza diagnoza, ponieważ wiele dzieci nie lubi matematyki, a ich trudności mogą wynikać z niechęci do tego przedmiotu, strachu, zaległości lub braku motywacji.
W Mental Path diagnoza dyskalkulii opiera się na testach psychologiczno-pedagogicznych oraz analizie indywidualnej trudności dziecka. Specjaliści pomagają odróżnić rzeczywiste zaburzenie zdolności matematycznych od problemów wynikających z lęku, strachu czy braku motywacji. Po zakończonej diagnozie rodzice otrzymują szczegółową opinię oraz wskazówki do dalszej pracy.
Jak pomóc dziecku z dyskalkulią?
Pomoc dziecku z dyskalkulią powinna być dostosowana do jego indywidualnych potrzeb. Od czego warto zacząć?
- Diagnoza – najważniejszy krok to prawidłowa diagnoza dyskalkulii
- Dostosuj wymagania edukacyjne – dziecko powinno mieć indywidualny tok pracy i formy sprawdzania wiedzy
- Ćwiczenia – ważne jest, aby dziecko ćwiczyło regularnie, lepiej krótkie sesje a częstsze
- Chwal za wysiłek – ważne jest wzmocnienie poczucia własnej wartości dziecka, tak, aby miało świadomość, że jego starania również są doceniane a nie tylko sam efekt
- Unikaj porównań między dziećmi – każdy ma swoje tempo i inne predyspozycje do nauki
- Rozważ pomoc terapeuty – pomoc specjalisty może znacząco pomóc
Najważniejsze, aby dziecko czuło się zrozumiane i wspierane. Przy odpowiednim podejściu i cierpliwości jego wyniki w nauce i komfort życia znacznie się poprawi.
Jak dostosować naukę do ucznia z dyskalkulią?
Uczeń ze stwierdzoną dyskalkulią ma prawo do dostosowania wymagań edukacyjnych do jego tempa. Nie chodzi tu o obniżenie poziomu nauki, lecz dopasowaniu metody nauczania do jego indywidualnych potrzeb. Jak pomóc uczniowi z dyskalkulią?
- więcej czasu na zadania np. na sprawdzianie
- unikanie presji czasu
- stosowanie pomocy wizualnych np. liczydeł, schematów
- indywidualne tempo pracy
- ocena postępów a nie efektów
Warto okazać wsparcie i wyrozumiałość dla takiej osoby, ponieważ często odczuwają wstyd, frustrację i spadek poczucia własnej wartości.
Podsumowanie
Dyskalkulia to zaburzenie zdolności matematycznych, które utrudnia naukę i codzienne życie dziecka. Wczesna diagnoza, indywidualne podejście oraz odpowiednie wsparcie są bardzo ważne, aby dziecko mogło rozwijać swoje mocne strony i budować pewność siebie pomimo trudności z matematyką.