Problemy funkcjonowania
w grupie rówieśniczej
Problemy funkcjonowania w grupie rówieśniczej
Jeśli dziecko nie opowiada o przedszkolnych czy szkolnych kolegach i koleżankach, z nikim się nie umawia, jest małomówne i niechętnie wychodzi z domu, najprawdopodobniej nie nawiązuje prawidłowych i charakterystycznych dla swego wieku relacji interpersonalnych. Zrozumienie problemu oraz podjęcie odpowiednich kroków przez jego opiekunów jest kluczowe dla przywrócenia prawidłowego rozwoju i satysfakcji z życia.
Brak kontaktu z rówieśnikami – przyczyny
Przyczyn braku prawidłowych relacji z rówieśnikami może być wiele, najważniejsze z nich to:
- dziecko jest zbyt nieśmiałe, by zainicjować kontakt
- ma niskie poczucie własnej wartości
- boi się odrzucenia
- zostało wcześniej źle potraktowane przez rówieśników lub dorosłych
- nie miało kontaktu z innymi dziećmi przez zbyt długi czas
Niechęć dziecka do nawiązywania kontaktów może brać się z jego dotychczasowych doświadczeń, jak i temperamentu czy osobowości. Dziecko może nie utrzymywać kontaktu z innymi dlatego, iż boi się w daną relację zaangażować, ale też może być odrzucane przez rówieśników. Tak się zdarza w przypadku dzieci, których samoocena jest zbyt wysoka, tj. tych, które starają się podporządkować sobie innych, którym zawsze wydaje im się, że mają rację, które nie potrafią przegrywać, nie potrafią się dzielić, obrażają innych (gdyż uważają ich za gorszych od siebie) itd. Skrajni egoiści mogą mieć w życiu wiele problemów na polu relacji międzyludzkich. Dzieci naburmuszone i traktujące innych z góry mogą być zbyt antypatyczne, aby znalazło się dla nich miejsce w grupie rówieśniczej, co będzie prowadziło do izolacji i poczucia osamotnienia. Niezależnie od przyczyny braku prawidłowych kontaktów bardzo ważna jest rola rodzica, aby obserwował dziecko i był w stanie wychwycić moment, w którym dziecku należy pomóc.
Brak kontaktu z rówieśnikami – skutki
Dziecko już w wieku przedszkolnym zaczyna nawiązywać pierwsze przyjaźnie, uczy się dzielić, ufać, okazywać emocje, budować więzi, przestrzegać panujących w grupie zasad. Wyniesione z lat przedszkolnych doświadczenia pomogą mu kontynuować rozwój społeczny na dalszych etapach edukacji i w życiu dorosłym. Deficyty na tym polu mogą skutkować poczuciem osamotnienia, frustracją, agresją, depresją, obniżonym poczuciem własnej wartości, zachowaniami aspołecznymi. Emocjonalna bliskość jedynie z opiekunami często przekłada się na bezradność i niesamodzielność dziecka.
Brak kontaktu z rówieśnikami – jak pomóc dziecku?
Aby móc pomóc dziecku, które nie nawiązuje relacji z innymi, należy najpierw dokładnie poznać przyczynę takiego stanu rzeczy. Niemniej, istnieją pewne zasady, które należy wprowadzić w życie niezależnie od tego, czy nasze dziecko radzi sobie w grupie rówieśniczej, czy nie. Przede wszystkim pociecha musi czuć się kochana i nie tylko akceptowana, ale i doceniana. Zdrowe stosunki panujące w domu rodzinnym przekładają się na poczucie własnej wartości dziecka. Dziecko powinno zostać nauczone przez rodziców szacunku do innych. Udzielanie pochwał i budowanie poczucia wartości, muszą mieć na tyle adekwatną formę, by dziecko nie poczuło się lepsze od innych i nie miało zapędów do wywyższania się, czy też zachowań egoistycznych. Szczęśliwe dziecko łatwiej nawiązuje relacje z innymi. Nie tylko dlatego, iż jest stabilne emocjonalnie, lecz też dlatego, iż tryska optymizmem i często się uśmiecha.
Bardzo ważnym czynnikiem sprzyjającym nawiązywaniu przez dzieci znajomości jest rozwijanie zainteresowań. Kółka przedmiotowe, zajęcia artystyczne i sportowe to odpowiednia przestrzeń do spotkań z rówieśnikami i zawiązania przyjaźni.
Na rodzicach spoczywa obowiązek nauczenia dziecka podstaw potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania w grupie rówieśniczej. To oni muszą wyrobić w nim poczucie odpowiedzialności za to co robi i jak odnosi się do innych. Żeby to się zadziało dziecko potrzebuje funkcjonować w grupie rówieśniczej, w której będzie mogło przeżyć i doświadczyć różnych sytuacji budujących jego rozwój społeczny.
Skąd mam wiedzieć, że moje dziecko nie radzi sobie w grupie rówieśniczej i potrzebuje pomocy?
Jeżeli twoje dziecko ma obniżony nastrój, jest wycofane, smutne, nie opowiada o przeżyciach z przedszkola lub szkoły, a dodatkowo nie spotyka się poza zajęciami z innymi dziećmi, skontaktuj się z nami.
W celu umówienia konsultacji zadzwoń pod:
+48 (22) 115 16 87
lub skontaktuj się poprzez e-mail:
recepcja@mentalpath.pl
Zachęcamy również do rejestracji poprzez formularz online:
https://mentalpath.pl/kontakt/
Terapeuci MentalPath to zespół specjalistów zaangażowany w dzielenie się wiedzą i doświadczeniem, których potrzebujesz, żeby poradzić sobie z nurtującymi cię problemami.
Skontaktuj się już dziś i wybierz odpowiedniego specjalistę.
Zrób pierwszy krok, żeby pomóc swojemu dziecku,
aby mogło się harmonijnie rozwijać i w pełni wykorzystywać swój potencjał.
↓
Nasi specjaliści
Anna Ostrowska
psycholog,
psychoterapeuta
dr n. med. Aleksandra Krasowska
lekarz specjalista psychiatra,
seksuolog
Agnieszka Gola
psycholog dziecięcy, terapeuta dziecięcy, terapeuta SI
Magda Kozłowska
psycholog, trener biznesu, specjalista terapii traumy i interwencji kryzysowej
Marzena Przybylska-Dzieciątkowska
psychoterapeuta, psychotraumatolog
Agnieszka Smetana
psychoterapeuta,
psycholog
Magdalena Tryk-Korycka
psycholog,
psychoterapeuta
Jolanta Kowalczyk
psycholog, pedagog specjalny, specjalista wczesnej interwencji
Małgorzata Brach
psycholog,
pedagog
Weronika Dzierżawa – Nalewajska
psychoterapeuta, psycholog dziecięcy
Zuzanna Jentkiewicz
psycholog,
psychoterapeuta
Klaudia Owczarczyk
psycholog dziecięcy, psychoterapeuta rodzinny
Agata Rymarczuk
psycholog dziecięcy, psychoterapeuta rodzinny
Anna Banasiewicz
pedagog specjalny, surdopedagog, terapeutka integracji sensorycznej
Kamil Mosur
oligofrenopedagog, terapeuta integracji sensorycznej
Magdalena Trojanowska
psycholog dziecięcy,
terapeuta dziecięcy
Anna Bukała
oligofrenopedagog, terapeuta integracji sensorycznej, terapeuta ręki
Aneta Chojecka
psycholog dziecięcy,
terapeuta dziecięcy
Katarzyna Bartkiewicz
fizjoterapeutka, Terapeutka Integracji Sensorycznej
Joanna Puchała
lekarz specjalista psychiatra dzieci i młodzieży
Anna Sadomska
pedagog,
terapeuta SI
dr n. med. Łukasz Müldner-Nieckowski
psychoterapeuta, psychiatra,
seksuolog
Adriana Grabowska
psycholog, psychoterapeuta,
psycholog sportu
Aleksandra Bilejczyk
psycholog dziecięcy,
psychoterapeuta dzieci i młodzieży
Anna Gdynia-Kuraś
psycholog, psychoterapeuta,
seksuolog
lek. Anna Majczak-Grybczuk
psychiatra
Arkadiusz Bilejczyk
psycholog, psychoterapeuta, seksuolog,
seksuolog kliniczny, superwizor
Elżbieta Rowińska
psycholog, psychoterapeuta, seksuolog,
psychoseksuolog, seksuolog kliniczny
Filip Matuszewski
psycholog, psychoterapeuta,
seksuolog
Jakub Hyla
psycholog, psychoterapeuta,
seksuolog
Kamila Jakubiak-Leńczuk
psycholog, psychoterapeuta,
seksuolog, seksuolog kliniczny
Katarzyna Kwaśny-Czehak
psycholog dziecięcy, psychoterapeuta dzieci i młodzieży, psychoterapeuta rodzinny
Magdalena Dziadura
psycholog,
psychoterapeuta
Magdalena Hasiuk
psycholog,
psychoterapeuta
Magdalena Pytel
psycholog dziecięcy,
psychoterapeuta dzieci i młodzieży
Martyna Kalisiewicz
psycholog, psychoterapeuta,
seksuolog
Olga Kasprzyk
psycholog,
psychoterapeuta
Szymon Berliński
psycholog,
psychoterapeuta
Tomasz Siwicki
psycholog, psychoterapeuta,
seksuolog
Katarzyna Bieńkowska
psycholog, pedagog specjalny,
psychoterapeuta
Weronika Janeczko
psycholog,
psychoterapeuta
lek. Łukasz Szostakiewicz
lekarz specjalista psychiatra,
psychoterapeuta
Natalia Matus-Lewandowska
psychoterapeuta, psychoterapeuta,
seksuolog
Agata Kalinowska
psycholog,
psychoterapeuta
Agnieszka Szwedowicz
psychoterapeuta
Marcin Klik
psycholog,
psychoterapeuta
Sylwia Jarosz
psycholog, psychoterapeuta,
seksuolog
Anna Dalida
psycholog dziecięcy,
terapeuta psychologiczno-pedagogiczny
Katarzyna Gniadecka
neurologopeda,
terapeuta SI
dr n. med. Ewa Racicka-Pawlukiewicz
lekarz,
specjalista psychiatra dzieci i młodzieży
Monika Wałaszek
logopeda,
terapeuta SI
Agnieszka Smułkowska
psycholog,
diagnosta
Maja Szczerbińska
psycholog, pedagog,
psychoterapeuta
Iwona Grabowicz-Chadrzyńska
psycholog, diagnosta, specjalista
ds. zaburzeń ze spektrum autyzmu
Agata Paszowska-Mikuła
psycholożka, seksuolożka,
psychoterapeutka poznawczo-behawioralna
Aleksandra Watras
psycholog, seksuolog,
psychoterapeuta
Urszula Rakowska
psychoterapeuta
Karolina Czulińska
psycholog, psychoterapeuta,
seksuolog
Katarzyna Prejs
psycholog
Anna Fronc
terapeuta integracji sensorycznej,
terapeuta ręki i terapeuta pedagogiczny