Czujesz, że złość przejmuje kontrolę nad Twoim życiem, prowadząc do napięć w relacjach i trudności w codziennym funkcjonowaniu? Zarządzanie gniewem to klucz do harmonii wewnętrznej i zdrowych relacji z otoczeniem. W Mental Path oferujemy profesjonalne wsparcie, które pomoże Ci zrozumieć źródła Twojej złości i nauczyć się skutecznych metod jej kontrolowania. Nasi doświadczeni terapeuci pomogą Ci w pracy nad rozpoznawaniem i modyfikowaniem zniekształconych myśli oraz radzeniem sobie z wyzwalaczami, które mogą prowadzić do wybuchów gniewu.
Czy dajemy sobie prawo do złości? Złość nie jest zła, bo jest to nasza emocja. Zła jest agresja, ponieważ jest to zachowanie, które może ranić drugą osobę, a także możemy krzywdzić sami siebie.
Złość jest naszym kompasem, pokazuje, że coś nam nie pasuje. Pod warstwą złości zawsze są inne uczucia: rozczarowanie, poczucie odrzucenia, lęk, poczucie zlekceważenia, smutek, strach, bezsilność.
One z kolei pokazują nam nasze niezaspokojone potrzeby – potrzeba spokoju, potrzeba szacunku, uznania, potrzeba bezpieczeństwa, potrzeba miłości.
Jeśli nie odczuwasz w ogóle złości wcale nie znaczy, że jesteś święty. Brak odczuwania złości, a nawet irytacji pokazuje masz mały poziom kontaktu z własnymi emocjami. Żeby zrozumieć emocje zwracaj uwagę na swoją złość, rejestruj kiedy się pojawia, co ona Ci pokazuje? Co cię tak zdenerwowało? Nie patrz na to, co KTOŚ CI ZROBIŁ. Popatrz na to co TOBIE to zrobiło? Jak się naprawdę poczułeś?
Daj sobie prawo do złości! Złość jest dla nas bardzo ważna. Ona jest naszym systemem alarmowym. Uwaga! Coś tu nie gra! Jest jak pikająca bramka na lotnisku.
Danie sobie prawa do złości wcale nie oznacza, że możesz być jak chodząca furia albo obrażona primadonna. To już są zachowania agresywne i uległo-agresywne. W złości nie możesz:
krzyczeć
żądać
wyrzucać frustracji
obwiniać kogoś
Czując złość, możesz:
dać sobie czas na zastanowienie
poprosić albo zakomunikować potrzebę przesunięcia rozmowy na inny moment
po prostu nazwać swoją złość. Najpierw naucz się ją rejestrować, potem nazywać.
powiedzieć „czuję złość, ale jeszcze nie wiem dlaczego”, „mam zły moment”, „coś mnie wnerwiło”
powiedzieć „czuję złość, bo nie zrobiłeś tego o co cię prosiłem” ( zamiast „na ciebie nie można liczyć!” znowu tego nie zrobiłeś!”)
postawić granicę i powiedzieć, że coś ci nie pasuje
poprosić
przeprosić
podziękować za akceptację
To jest proces, więc daj sobie czas. Nie nauczysz się tego w miesiąc. Daj sobie prawo do odczuwania złości, dzięki temu możesz się czegoś o sobie dowiedzieć i wzmocnić swoją samoświadomość.