Psycholog dziecięcy

Kim jest psycholog dziecięcy?

Psycholog dziecięcy to magister studiów psychologicznych, który koncentruje się na badaniu, rozumieniu i wspieraniu rozwoju emocjonalnego, poznawczego i społecznego dzieci od wczesnego dzieciństwa po okres adolescencji, czyli do okresu dojrzewania. Jego praca polega na pomaganiu dzieciom w radzeniu sobie z różnorodnymi problemami, takimi jak trudności w nauce, zaburzenia zachowania, problemy emocjonalne, lęki, depresja, skutki traumy oraz kwestie związane z rozwojem i adaptacją społeczną. 

Psycholog dziecięcy może podejmować pracę w różnych środowiskach, takich jak szkoły, prywatne gabinety, ośrodki zdrowia psychicznego, szpitale czy placówki opiekuńczo-wychowawcze. Do jego zadań należy przeprowadzanie wywiadu psychologicznego, diagnozowanie zaburzeń, planowanie i realizacja interwencji psychologicznych, a także współpraca z rodzicami, nauczycielami lub innymi specjalistami zajmującymi się dzieckiem, aby jak najlepiej wspierać jego ogólny rozwój. 

Podczas pracy z dzieckiem, psycholog dziecięcy wykorzystuje różnorodne techniki i metody, takie jak gry i zabawy, aby ułatwić komunikację z dzieckiem i zrozumieć jego świat wewnętrzny. W swojej praktyce wykorzystuje metody skoncentrowane bezpośrednio na dziecku, jak i podejścia systemowe, które biorą pod uwagę rodzinne i społeczne otoczenie dziecka.

Kiedy warto wybrać się do psychologa dziecięcego?

Wizyta u psychologa dziecięcego może być pomocna szczególnie, gdy zauważalne są zmiany w zachowaniu dziecka, które obejmują:

  • trudności w nauce spowodowane problemami z koncentracją i skupieniem uwagi – psycholog dziecięcy może pomóc zidentyfikować przyczyny (np. ADHD, dysleksja) i zaproponować strategie radzenia sobie,
  • problemy emocjonalne, takie jak; depresja, lęki, niska samoocena,
  • agresja, wybuchy gniewu, kłopoty z przestrzeganiem zasad, czy wycofanie społeczne,
  • stresujące wydarzenia takie jak przeprowadzka, rozwód rodziców, śmierć bliskiej osoby również mogą wpływać na dobrostan emocjonalny dziecka, a psycholog dziecięcy może pomóc dziecku poradzić sobie z tymi zmianami i towarzyszącym emocjom, 
  • trudności w nawiązywaniu i utrzymywaniu relacji z rówieśnikami,
  • zaburzenia odżywiania, niepokojące nawyki żywieniowe, takie jak nadmierne jedzenie lub odmawianie jedzenia, 
  • zaburzenia rozwojowe, na przykład podejrzenie zaburzeń ze spektrum autyzmu, ADHD lub zaburzeń sensorycznych czy też innych – psycholog dziecięcy może przeprowadzić diagnozę i zaoferować odpowiednie wsparcie,
  • problemy ze snem, takie jak trudności z zasypianiem, częste budzenie się w nocy czy koszmary senne,
  • rodzice mogą szukać porady psychologa dziecięcego w kwestiach wychowania, budowania pozytywnych relacji rodzinnych czy wsparcia w okresach rozwojowych, takich jak okres buntu.

     

Pomoc psychologa dziecięcego pozwala nie tylko na zrozumienie i rozwiązanie konkretnych problemów, ale również na wspieranie ogólnego rozwoju dziecka i budowanie zdrowych podstaw zachowania w przyszłości. Jeśli potrzebujesz wsparcia lub chcesz zasięgnąć porady specjalisty aby dowiedzieć się, jak budować pozytywne relacje w rodzinie zachęcamy do umówienia konsultacji. 

Pierwsza wizyta u psychologa dziecięcego – jak wygląda?

Pierwsza wizyta u psychologa dziecięcego skupia się na nawiązaniu kontaktu i zbudowaniu relacji pomiędzy dzieckiem, rodzicami a psychologiem. To ważne, aby dziecko poczuło się bezpiecznie i swobodnie. Psycholog może zacząć od rozmowy z dzieckiem na temat jego zainteresowań, przyjaciół, szkoły czy hobby, aby stworzyć przyjazną atmosferę. Psycholog przeprowadza także rozmowę z rodzicami (czasem w obecności dziecka, a czasem bez), aby poznać powody wizyty, historię rozwoju dziecka, zachowania budzące niepokój, dotychczasowe strategie radzenia sobie z problemami oraz ogólną sytuację rodzinną. W zależności od wieku dziecka, psycholog może zastosować specjalne narzędzia diagnostyczne lub testy, które pomogą ocenić rozwój emocjonalny, społeczny czy poznawczy dziecka. 

Często psychologowie dziecięcy wykorzystują gry i zabawy jako sposób na nawiązanie kontaktu z dzieckiem, ocenę jego umiejętności i zachowań, a także jako formę terapii. Zabawy mogą być skierowane na określone cele terapeutyczne, takie jak rozwijanie umiejętności społecznych, radzenie sobie z emocjami czy poprawa koncentracji. Na zakończenie pierwszej wizyty psycholog może podzielić się pierwszymi spostrzeżeniami i rekomendacjami. Może to być np. sugerowanie dalszych kroków w diagnostyce, rekomendacja określonych form terapii, czy też proponowanie zmian w środowisku domowym dziecka. Często ustalany jest też plan dalszych spotkań. Struktura pierwszego spotkania może się różnić w zależności od specyfiki przypadku i potrzeb dziecka. Ważne jest, aby rodzice i dziecko czuli się komfortowo z wybranym specjalistą i mieli poczucie, że mogą na nim polegać.

Czy na wizyty zawsze przychodzi rodzic? – przebieg terapii u psychologa dla dzieci

W trakcie terapii u psychologa dziecięcego kluczową rolę pełni wsparcie ze strony rodziców lub opiekunów, jednak ich udział może różnić się w zależności od takich czynników, jak etap rozwojowy dziecka oraz natura napotkanych problemów. Na wstępnych konsultacjach zaleca się, aby rodzice lub opiekunowie byli obecni wraz z dzieckiem. Pozwala to na przedyskutowanie obaw związanych z dzieckiem, ustalenie celów leczenia i zapoznanie się z metodami pracy terapeuty, co ułatwia lepsze zrozumienie tła rodzinnego i problemów, z którymi zmaga się dziecko. W przypadku bardzo małych dzieci często niezbędna jest obecność rodziców podczas większości sesji, co pomaga zapewnić dziecku bezpieczeństwo. Z kolei starsze dzieci i młodzież mogą uczestniczyć w sesjach samodzielnie. Rodzicom zwykle sugeruje się regularne spotkania z terapeutą w celu omówienia postępów, dostosowania planu terapii oraz wsparcia w wychowywaniu. Ważne jest, aby dzieci, szczególnie w wieku szkolnym i nastolatki, czuły, że mają prywatną przestrzeń do rozmowy z terapeutą. Dlatego terapeuci starają się znaleźć równowagę między zaangażowaniem rodziców a zachowaniem poufności rozmów z dzieckiem.

W celu umówienia konsultacji

zadzwoń pod +48 (22) 115 16 87

lub skontaktuj się poprzez e-mail: recepcja@mentalpath.pl

 

Zachęcamy również do rejestracji poprzez formularz online: https://mentalpath.pl/kontakt/

Zapraszamy do naszej Poradni dla dzieci i młodzieży – Pracowni Rozwoju ETAPY będącą częścią grupy Mental Path.

Specjalizujemy się w diagnostyce psychologicznej oraz wsparciu terapeutycznym dla dzieci, młodzieży i rodziców.

W naszej ofercie dla dzieci i młodzieży znajdziecie Państwo:

  •  konsultacje psychologiczne oraz psychoterapię dla dzieci i młodzieży
  • konsultacje u psychiatrów dziecięcych
  • terapię logopedyczną i pedagogiczną
  • terapię integracji sensorycznej oraz fizjoterapię
  • diagnozę zaburzeń neurorozwojowych (spektrum autyzmu i ADHD), diagnozę logopedyczną, diagnozę integracji sensorycznej, diagnozę intelektu
  • terapie grupowe dla dzieci i nastolatków
  • treningi umiejętności społecznych dla dzieci
  • wsparcie dla rodziców (konsultacje psychologiczne, poradnictwo wychowawcze, terapia rodzin, szkolenia i warsztaty).

Pracownię ETAPY od 2013 r. tworzy zespół wykwalifikowanych specjalistów z długoletnim doświadczeniem w pracy terapeutycznej i diagnostycznej.

Pełna oferta poradni dziecięcej dostępna na naszej stronie:

https://www.pracowniaetapy.pl/

 

 

Kto jest kim:

Jest lekarzem medycyny

Prowadzi psychoterapię

Wystawia recepty 

Prowadzi interwencję kryzysową

Prowadzi psychoedukację

Wykonuje diagnostykę psychologiczną

psycholog

x

x

x

V

V

V

psychoterapeuta

x

V

x

V

V

V

psychiatra

V

x

V

x

x

x

Kto kim jest:

psycholog

Is NOT a doctor

DOES NOT conduct psychotherapy

DOES NOT issue prescriptions

Conducts crisis intervention

Conducts psychoeducation

Deals with psychological diagnosis

psychoterapeuta

Is NOT a doctor

Conducts psychotherapy

DOES NOT issue prescriptions and L4

Conducts crisis intervention

Conducts psychoeducation

Deals with psychological diagnosis

psychiatra

Is a doctor

Does NOT conduct psychotherapy

Issues prescriptions

Does NOT conduct crisis intervention

NOT provides psychoeducation

Does NOT deal with psychological diagnosis